Sretna 33. obljetnica panDemije svima koj⁞e slave!

ČIN PRVI

Prodor realnog – These things always happen in threes.

U prostoriji se nalaze iznimno lijepa žena bujne kose i mistične aure koja daje naslutiti da je riječ o “kreativki”, kraj nje sjedi mladoliki muškarac smeđe kose, smeđih očiju, u konjak smeđim kožnim cipelama, sa šiljastim mlatom koji mu se klati preko desnog ramena – to je Carl, a s njegove lijeve strane nalazi se Patrick Swayze aka Duh – čovjek koji potvrđuje (moju) marginalnu teoriju o specifičnosti volumena kosa osoba koje su lavovi u horoskopu. 

Svi, znakovito, nose N-95 maske dok probijaju crninu početnog kadra. Ovaj dio opisan je prema istinitom prikazu. 

Demi: Usamljene rijeke plove do mora, do mora. 

Carl: Može li malo vode isprati sva naša djela? 

Duh: Broj tri – prošlost, sadašnjost i budućnost.

Treća je obljetnica panDemije koronavirusa i svi smo se okušali u nekom obliku ručnog rada. 

Neke od nas poistovjetile su se s keramičarima, neke su, nominalno, isplele vunene čarape, a neki kultivirali intiman odnos s divljim kvascima koji će pamtiti do kraja života. Demi Moore 1990. godine u filmu Duh mogla bi biti bilo koja od nas.1 Demi, kao i većina ženskih likova tog razdoblja, nema pretjerano izraženu osobnost, ali zato joj se srce uvjerljivo slama svaki put kad je suočena s vlastitim gubitkom. : ((  

Demi voli loftove, bankare, lijepe umjetnosti, asimetričnost (sve tornadirane vaze koje je izradila i jedan pramen kose koji pušta da strši s desne strane) i umotvorinu postmodernizma zvanu intertekstualnost, koja upućuje na to da njena želja da vidi kazališno uprizorenje Macbetha2 omogućuje i opravdava Patrickovo utjelovljenje Duha. 

Sve što smo izgubilei i što je izgubila Demi ostaje kao trag u vremenu, kao zapis na filmskoj vrpci – iza vela. 

U igrokazu koji slijedi nećemo doznati jesu li kožne jakne, treger hlače, flanel košulje, kratke frizure i drugi Demi dragi butch označitelji okidači njenog seksualnog antagonizma s luckastom femmeicom Odom Mae. Vještina kojom Demi barata ili ne barata lončarskim kolom također je irelevantna za značajke njezinog (ili našeg) identiteta usred panDemije.3 

Za Demi, i za nas, bitna je intencija postavljena pred izazov koji nadolazi ili je nadošao. 

Što znači suočiti se s vlastitim predodžbama o našem mjestu u poretku stvari ili o odnosu sa živim i neživim? Ovo nije parafraza predgovora svake knjige o antropocenu ili opisa umjetničkog istraživanja rađenog u zadnjih pet godina, ne hvala. Ovo je stvarna kušnja pred koju je Demi stavljena kako bi postala najplaćenija holivudska glumica svih vremena. 

Što čini vrijeme, i što s vremenom činiti? Kako se na trideset i treću obljetnicu kultne keramičarske tragedije* Duh možemo pomiriti s kolektivnim iskustvom panDemije i ući u eru zacjeljivanja?

Iskoristit ćemo opsjenarske učinke pisane riječi kako bismo zajedno stupono4 regresirali u živo blato tri iznimno upečatljive godine digitalne ere i pronašli odgovore. Godine su samo broj, ali u ovom slučaju broj 33, tj. 3; broj 3 iz velike arkane tarota – Carica. Nakon nje dolazi broj 4 (početak panDemije 2020 = 2 + 2 = 4) – Car. 

Ova dva broja i korespondirajuće im uloge u tarotu likovi su u dramatizaciji gore postavljenih pitanja.

Caričina zlatna vladarska palica predstavlja krug zemaljske realnosti, na njenom vrhu se nalazi duhovni krst. Njena sposobnost da poveže nebo i zemlju, duh i telo, je zapravo jedan od njenih glavnih atributa i moći. Zlatni orao na njenom štitu, ukazuje na njenu vezu sa duhom. Ona je zagrlila štit, a orao kao da predstavlja njenog ljubavnika. Orao je takođe simbol ženstvenosti.5

Sve je jasno. Carica je panDemija u kojoj se nalazi Demi, a njen zlatni orao ljubavnik je Duh – štit njene ženstvenosti.  

Duh je, prema Hegelu, sve na nebu i na zemlji, ali ono što je duh u filmu Duh vjerojatno je bliže utvarologiji nego Geistu – to je ono što nas želi dotaknuti i biti doticano; žudnja koju naznačuju početni akordi i vokal pjesme Unchained melody Righteous Brothersa, žudnja danas radikalno izmijenjena geodruštvenom i viralnom preobrazbom. 

Pitam vas je li slučajnost istovremena pojava Duha i zaokret ka osjetilnom? Možemo li pretpostaviti da je nagli porast interesa za prakse BDSM-a uslijed ere samoizolacije posljedica oskudice libidalne razmjene? Iza ekrana, iza zaslona filmskog platna, izgladnjeli bez dodira, Demi i Duh vraćaju se primarnoj erotskoj tenziji – putenosti i njenoj nemogućnosti. Recite mi, ima li erotičnijeg kadra od onog u kojem se čovjek producira i reproducira iz praha zemaljskog? Rekao bih da ne. 

Pjesma svira, vrijeme prolazi sporo, tako sporo, ali ima potencijal učiniti mnogo, a Patrick Swayze će prevazići smrt i zahtijevati pravdu koju može istjerati samo zvuk grmljavine s početka Macbetha, ili društveni okvir koji spaja djelotvornu institucionalnu podršku i međunaraštajnu solidarnost u doba sveobuhvatnog otuđenja. Hoće li uspjeti? Otkrit će se… 

Slijede likovi i njihove motivacije:

  • Carica, 33 ili događaj, ambijent, „godišnjica“, nema motivaciju, ali je motivacija ovog teksta, Kantova stvar po sebi, Benjaminovo božansko nasilje, itd.
  • Car, 2020 ili „Sjene u stanu“, u tekstu analogija za ulogu države aka. institucija u odnosu na panDemiju koronavirusa   
  • Demi Moore, umjetnica aka every woman,6 motivacija joj je povjerenje u institucije 
  • Whoopi Oda Mae Brown, naša antiheroina koja želi lezbijsku ugodu i samospoznaju 
  • Patrick Swayze aka Duh, želi pravdu, a da bi mogao uspješno utjeloviti negativitet koji će donijeti dramsko razrješenje pravit ćemo se da pripada nekoj marginalnoj identitetskoj skupini, npr. apsolutnom Duhu7
  • Carl, želi, ali ne može dobiti Demi (povjerenje u institucije) i potpore (bankarski ček) 
  • Pjesma Unchained melody koja se pojavljuje tri puta s promjenama činova, motivacija joj je izazvati osjećaje u publici i najaviti činove 

ČIN DRUGI

Sam, what’s this chair doing here?

Demi i Duh uselili su se u loft. Ona noću radi keramiku u njihovoj jedinoj sobi jer Duhu danju treba mir za Zoom sastanke s bankom. Sve Sjene u stanu glasaju se zvukovima beba koje plaču jako sporo unazad.8 

Demi: Gladna sam. 

Duh šuti. Demi se prešeće po prostoriji. 

Demi: Vrijeme je da se riješimo ove fotelje. 

Duh: Ali imam ovu fotelju oduvijek. 

Demi: Duše, ova fotelja je ružna i ne paše ni sa čim. 

Sjene u stanu: Paše s nama. 

Demi: Hm, ako vi tako kažete, neka vam je! Fotelja može ostati četiri godišnja doba unutar četiri zida stana i simbolizirat će čovjekovu razdvojenost i suprotstavljenost. 

Sjene u stanu: Učinit ćemo sve što možemo da se fotelja uklopi bolje. 

 

Demi duboko udahne, prihvaća situaciju i stavlja kazetu Righteous Brothersa u radio smješten na kuhinjskom otoku. 

Scenu ispunjava razvezana melodija. Ona je sinji i melankolični označitelj okova svih radnica i radnika u kulturi koji ne mogu ostvariti državne potpore za ublažavanje negativnih posljedica uzrokovanih koronavirusom. Kao što se motiv fotelje izvrsno nadovezuje na razumijevanje predmetnosti koje film Duh otvara, tako se i riječi ove pjesme dobro slažu sa sentimentom svih osoba čiji je koeficijent mirovine pod recesijskim mjerama iz 2009.9 Također idu uz Duhovu nemogućnost samoostvarenja uslijed Krize erotskog s velikim K koja je sveobuhvatila čak i život nakon smrti. 

Demi i Duh dijele glazbeni ukus i kuže se, ali Demi ne želi voditi ljubav pred Sjenama u stanu jer bi to nepovratno zamrsilo njihove odnose. To i apsolutna ljubav nagnat će Duha da se iskuša u spiritualnom savjetovanju kod sestre Ode Mae Whoopi.

Slijedi

ČIN TREĆI

It ain’t like before, you know.  It’s a whole new ball of wax. 

Duh tumara praznim gradom kad pukim slučajem nailazi na Whoopi i u očajničkom pokušaju za socijalnim kontaktom nagovara je da mu pomogne odnos s Demi dovesti do mjesta na kojem je bio prije ubojstva i pojave Sjena u stanu. 

Duh: Želim staru Demi nazad. 

Whoopi: Obraća li mi se netko?

Duh: Da, ja sam, Duh. Prošli smo već ovo. 

Whoopi: Znam, trolam te. 

Duh: Demi je u pitanju…

Whoopi: Ok, ok. Slušam. 

Duh: Nakon što me Carl ubio pojavile su nam se Sjene u stanu.

Whoopi: Mhm…

Duh: Demi tvrdi da će nam njihova uloga donijeti materijalnu stabilnost, ali jedini učinak koji imaju je taj da porugljivo ukazuju na moju nematerijalnost. 

Whoopi: Ne zvuči dobro ni za koga. 

Duh: Što mi je činiti?10

Whoopi: Siđi na mene Duše, spoji se sa mnom, uđi u me, imamo posjet za obaviti!

U ovom trenutku u predstavi Duh zaposjedne tijelo Whoopi i oboje se osjećaju tako dobro! Whoopee! 

ČIN ČETVRTI

He said that it was contagious.

Carl osjeća nelagodu što je ubio Duha. Istovremeno je, kao i svi, pogođen krizom i inflacijom pa želi svoj bankarski ček.

Dok su Duh i Whoopi u šetnji kvartom, Carl zvoni Demi na vrata. Otvaraju Sjene u stanu. 

Sjene u stanu: Dobrodošao u naš SKROMAN dom, Carl. Ne diraj ništa! 

Carl: Hej… Što vi radite ovdje, gdje je Demi?

Sjene u stanu: Demi radi na svojoj reprodukciji atičke hidrije s prikazom Sapfo, a mi joj pružamo kontinuiranu podršku.

Carl: Ok, pliz recite joj da joj imam nešto važno za reći.

Demi: Ej, Carl, što je bilo? 

Carl: Demi, zasrao sam sve, molim te, oprosti mi. plaky plaky 

Demi: Hej, hej, uspori malo, ništa ne razumijem. Što se dogodilo?

Carl: To sam bio ja, ja sam ubio Duha uslijed svoje neimaštine… Nisam mislio da će doći do toga, samo sam htio potporu i svoj ček, a iznevjerio sam svog prijatelja, sebe i tebe kao što su Sjene u stanu iznevjerile sve nas! 

Sjene u stanu: Stajemo u svoju obranu, mi smo nedužne! 

Demi: Carl, to je grozno, a istovremeno je i zločin iz mržnje. Duh pripada marginalnoj identitetskoj skupini. 

Carl: Molim?

Demi: Da, Duh je apsolutni Duh. 

Carl: Kako to misliš? 

Demi: Tako… 

Carl: Oh ne, što sam učinio!? Nikad mi se nije povjerio, bio sam… 

Demi: bez riječi  

U tom trenutku ulaze Duh i Whoopi, a scena staje. 

ČIN PETI 

Tens and twenties?

Večer se spustila i mrak se nadvio nad loft, svi naši protagonisti su na okupu i formirali su krug. U pozadini se posljednji puta čuje G Em C …  D   G. Čaj na šporetu zavri, Demi mu priđe i ugasi vatru. Pjesmu prekidaju Sjene u stanu. Njihov govor je nešto poput Galadrijelinog obraćanja Frodu; glas grub, dubok i izmijenjen.

Sjene u stanu: TISUĆAMA GODINA GNIJEZDIMO SE PO PRIKRAJCIMA LJUDSKIH ZAJEDNICA

ZVALI SU NAS MNOGIM IMENIMA

NEKA OD NJIH LASKAVA, NEKA MANJE

MI NISMO ŽALOSNI I NISMO VRBE

MI SMO UMJETNOST I KULTURA ONLINE

MI SMO KRIZNI FOND I MI SMO SEKTOR I MI SMO KREATIVNA INDUSTRIJA 

ZATO NESTANI, NESTANI PREVRŠENA MJERO 

JEDAN, DVA 

PA ONDA JE VRIJEME DA SE TO UČINI

CARL DA SE UMIROVI! 

Prostorijom zatutnji grmljavina, načas iz prostorije iscuri sva svjetlost i već sljedeći trenutak postane mrkli mrak. Tada začuje se zvuk snažnog udarca, lom stakla i topot mnoštva sitnih kopita. 

Kad je svjetlo uličnih lampi ponovno obasjalo prostoriju Sjena u stanu više nije bilo. Tek jedna se vidje polusjenka kako nepovratno klizne pod nogu smeđe fotelje. 

Ono što dočeka ostale neispisivo je. 

Demi: Ajme Carl! 

Duh: Te kučke, pokazat ću ja njima tko je nematerijalan! 

Whoopi: Ekipa, mene zanima složenost življenog iskustva, ali što je previše, previše je.

Demi: Sve ovo vrijeme puštala sam ih da se povlače po stanu misleći da smo zajedno u njemu, a zbog čega? Da me iskoriste kao krpu dok sam bila najranjivija!

Duh: Demi, ti si dobronamjerna žena labilnih granica.

Whoopi: A ti si apsolutni šupak. Ovo je kolektivna trauma uslijed strukturne nepravde. Vrijeme je za zacjeljivanje. 

Duh: Ne i za mene. Demi, Whoopi… Volim vas, ali moj posao ovdje nije gotov. Moram ići za njima.

Demi: Duše, ne! 

Duh pogleda Demi posljednji put, skoči pod nogu smeđe fotelje, i veo zatitra. Demi brizne u plač, a Whoopi je zagrli.

Whoopi: Vratit će se on. U prirodi mu je da se suočava, prevladava i nadilazi ograničenja. 

Demi: Znam, ali to ne znači da njegov odlazak manje boli. 

Whoopi: Daj da ti ispričam priču o tome kako smo se Duh i ja upoznali. Bilo je to jedno jutro punog Mjeseca… 

KRAJ

  1. osim što ne bi
  2. nakon kojeg Patrick umire
  3. panDemija je krhko stanje u kojem se Demi nalazi usred velike krize i smije se brkati s pojmom pandemija koji označava rasprostranjenost bolesti globalnih razmjera
  4. izmislio sam tu riječ, značenje je  „kao kad nešto teško i nepovratno tone“ poput mog mirovinskog stupa – stupono, kužite?
  5. https://www.astrolook.com/carica
  6. https://www.youtube.com/watch?v=H7_sqdkaAfo
  7. vidi: Hegel, duh, prostor, bitak, duša, negativitet, Aufhebung, itd. 
  8. https://www.imdb.com/title/tt0099653/trivia?item=tr0798531, https://www.youtube.com/watch?v=WUDN7AN5HFk&ab_channel=zixr
  9. https://www.youtube.com/watch?v=t__sr2Gd9hw&ab_channel=MatijaPisa%C4%8Di%C4%87
  10. TradeMark Barthesovi Fragmenti… Ili postoji nada i zato treba nastaviti, ili nade nema pa se žudnje treba odreći.

Otvori komentare

Nema još odgovora

Komentiraj

djevojaštvo

književnost

LGBTIQA+

majčinstvo

muzika

politika

prostor

tv & film

život

OSVETA: Ubojica pilića
NEPCA: Avignon
ŽIVOTINJSKO CARSTVO: 3 ribe
RADOSTI TIJELA: Govna
popsikon
Dvije smrti Sinéad O’Connor
♪ ♫*•♪ ♀️ 2021 ☻ favs by barb ヽ༼ຈلຈ༽ノ
Nježne sablasti
Sto Oskara za Tára 
Temeljac
Justine iz filma Sirovo curi krv iz nosa.
Željna krvi
Kvir memoari ili kako ispričati svoj život
Stisak hrvatskih kanselistica
Klasna priča bez pokrića
Nina Obuljen Koržinke i drvo žalosne vrbe
Kviz: Nina Obuljen Koržinek ili žalosna vrba (Salix babylonica)?
Lydia Tár ravna Zagrebačkom filharmonijom
Sretna 33. obljetnica panDemije svima koj⁞e slave!
Portijina elegija
Kult Plave Kamenice recenzira Taylor Swift
Preporuke za proljeće
Što bismo sačuvale iz 2021., a ne spalile na smetlištu
The L Word: Generation Q, FINALE
The L Word: Generation Q, S02 E07, E08 & E09
Promijeni veličinu fonta
Kontrast